Mivel a 2020-as esztendő a Nemzeti Összetartozás Éve a projektünk során Trianonnal, a Kárpát-medencében élő magyarság gyalázatos szétszakításával szerettünk volna foglalkozni.
A projekt során a gyerekek a Kárpát-medence földrajzával, természeti kincseivel, élővilágával, történelmével, kultúrájával, ősi kincsivel, mondáival, legendáival, meséivel, tájegységeivel, műemlékeivel… ismerkedtek meg ill. ismertették meg egymással a Kárpát-medencében található tanulócsoportok.
Gyönyörű Kárpát-medencékkel való foglalkozás, a közös alkotásaink tisztelgésünk a magyar nemzet nemzethűsége előtt. Segít tudatosítana, hogy a Kárpát-medence magyarsága a nemzeti határok módosítása nélküli is összetartozik, továbbá hozzájárul az identitás kifejezéséhez és annak megvédéséhez.
A projekt végén a tanulócsoportok Székelyföldről, Felvidékről, Partiumból, Felvidékről, sőt Skóciából játékos formában ellenőrzik megszerzett ismereteiket a szerkesztett Interaktív feladatokon, a Minecraftban készített kalandpályákon keresztül.
PARTNER INTÉZMÉNYEK (iskolák, csoportok): ⦁ Áprily Lajos Főgimnázium - Brassó, 8 diák (Románia) ⦁ Hollósy Simon Művelődési Egylet, Máramarossziget - 4 diák (Románia) ⦁ Hagyományőrző Egyesület Avasújváros 10 diák (Románia) ⦁ Kájoni János Általános Iskola, Csíkcsicsó - 6 diák (Románia) ⦁ Kodály Zoltán Alapiskola, Galánta 1 diák (Szlovákia) ⦁ Kőbányai Kertvárosi Általános Iskola Budapest 18 tanuló (Magyarország) ⦁ Nefelejcs Tanoda Newport Hétvégi Iskola 10 gyermek (Skócia) ⦁ Magyar Tanítási Nyelvű Alapiskola, Vezekény 12 diák (Szlovákia) ⦁ Zimándy Ignác Általános Iskola - Törökbálint 20 diák (Magyarország) ------- ⦁ Czoch András - Váci Kilátó Piarista Pályaorientációs és Munkaerőpiaci Fejlesztő, Módszertani Központ (Magyarország) ⦁ Klacsákné Tóth Ágota - Budapest XX. Kerületi Nagy László Általános Iskola és Gimnázium (Magyarország)
Így partnerintézményeink 84 diákja mellet az iskolánk tanulói (114 diák), sőt volt diákjaink is csatlakoztak projektünk egyes részeihez. A nyilvános online alkalmainkon további 2 felvidéki iskola diákjai és további vajdasági, erdélyi intézmények képviselői is részt vettek. Ezúton szeretnénk megköszönni két Petőfi program ösztöndíjasának (Szűcs Orsolya, Karát Eszter) is hathatós segítségét a partnerekkel való kapcsolattartásban.
Tantárgyak köre
Informatika, Technika, Művészettörténet, Történelem, Matematika, Fizika, Képzőművészeti nevelés, Zenei nevelés,
Pojektünk megvalósításának 4 fázis:
1.Előkészületek. Személyes motiváltság kialakítása. Alkalmazások, technológiák használatának elsajátítása. 2.Bevezető projektnap. Terepasztal előkészítése, 3D objektumok tervezése. Tematikus térképek előkészítése, tárgyalkotás, prototípusok készítése. 3.Projektmegvalósítás az online térben. Makerek az online térben. Alkotónapok. Csoportos munkák. +1 A ráadás. Projektbemutató tervezése és megvalósítása az online térben. (jún.5.). Szeptemberi folytatás.
1. Előkészületek
Motiváció
A 2020-as esztendő a Nemzeti Összetartozás Éve. Ezért a projektünk során a Kárpát-medencében élő magyarsággal szerettünk volna foglalkozni. A poszterünk elkészülte után – még novemberben megfogalmazódott és meghirdetett – Felhívásunkban megszólítottunk más tanulócsoportokat is.
Digitális könyvjelző - (symbaloo)
Az alábbi alkalmazás (symbaloo) digitális könyvjelzőként segítette a munkánkat. Az oldal projekt megvalósítását segítő alkalmazások, programok elérhetőségét gyűjtötte össze témakörönként (virtuális világ szerkesztők, kiterjesztet valóságot létrehozó alkalmazások, 3D tervezést segítő alkalmazások, interaktív feladatokat, kvízeket készítő programok, kommunikációs csatornák, kollaboratív alkalmazások…)

Az egyes alkalmazások használatát technika- és informatika órán, ill. a karantén idején októvideók és online órák keretén sajátították el a diákok.
Érzékenyítés:
Előadások:
Az iskolaévben nagy hangsúlyt fektettünk olyan előadások megtartására, ahol a gyerekek megismerkedhettek a Kárpát-medencénk csodálatos gazdagságával és lehetőségeivel. Továbbá megismerkedhettek a Szent Koronával, annak hű másával.
2. Bevezető projektnap.
Reményik Sándor: Gyűrűt készíttettek
Egy gyűrűt készíttetek, feketét, Acélból, - dísztelent, keményet, És a dátumot belevésetem, Hadd érezzem az ujjamon, hogy éget, S jusson eszembe, hogy az életem Egy kockára tettem föl mindenestől! Június 4. 1920.: Én megállok e sírkő-dátumon. Én nem megyek egy lépést se tovább.

Az iskolánk alkotni vágyó diákjai számára egy projektnap keretén belül teret adtunk a Digitális FABrikáló Műhelyünkben, hogy elkezdődjön a Digitális Témahetünk. Műhelyünk “himnuszának” eléneklése után meghallgattuk Reményik Sándor versét. Foglalkoztunk jelképeinkkel, melyeket szerettünk volna, hogy megjelennek a műhelyünk terepasztalán, a műhelyünk helységében és az egyes digitális tartalmakban. A sürgést forgást a Kárpát Expressz, a Kárpát-medencei magyarság heti magazinműsorának stábja is meglátogatta és tudósítást készített róla:
Tárgy alkotások
A műhelyünk feldíszítését is elkezdtük: Az ajtónk fölé rovásírással került a műhely megnevezése, elkészítettük a magyar címert, térképet, kazettás mennyezetek makettjeit…










Az egyik célunk a Kárpát-medence makettjének elkészítése volt. Ennek érdekében egy óriásposztert készítettünk, melyre polisztirolból kerültek volna hegységek, folyók… stb. Sajnos a karantén a makett elkészítését nem tette lehetővé még, de ami késik nem múlik. A terepasztal kész, az előkészületek megtörténtek, a 3D objektumok megtervezve, több közülük már kinyomtatásra került. A Kárpát-medence 3D nyomtatott makettje elkészült.
terkép 3D terv nyomat
3D objektumok tervezése, kinyomtatása
A sok-sok megtervezett szimbólumokból és várakból csak párat volt lehetőségünk kinyomtatni.
Mesevilág Csodaszarvas Nimród csodaszarvas Életfa nyitelve bőrbe nyomatok Vármegyék
Kollaboratív társasjátékok készítése.
Több játék prototípusának elkészítésére is sor került. A játékokra TinkerCAD-ban tervezett nemzeti motívumok is kerültek. Sajnos a végső változatok elkészítésére a Kóspallagi Digitális Alkotóműhelybe került volna sor 25 diákkal, ami határlezárások miatt meghiúsult. Ott a játékokat mikrokontrollerekkel felvértezve készítettük volna el.
tervek is készültek előkészület alkotás alkotás prototípusok prototípusok játékok kipróbálása Kárpát-medence magyar nép – Kooperatív társasjátékok doboza (terv)
Ugyanakkor az online vizitet műhelymesterük Czoh András megtartotta, igaz a Piarista Kilátó központban.
Interaktív (AR-Kiterjesztett valóság) homokozó
Az egyes tudományos élményközpontokban is megtalálható digitális homokozó prototípusát is elkészítettük diákjainkkal közösen. A szoftveres beállítások után a hardver előkészítése és a a homokozó konstrukciójának elkészítése a gyerekek munkája volt.
Pannon-tenger 🙂 hardver előkészületek a prototípus konstrukciója háttérben a kvarchomok a prototípus próbája konstrukció összeszerelése elkészült bevetésre kész
3. Projektmegvalósítás az online térben.
Kollaboratív műhelymunkák az online térben
A hatékony kollaboratív online munkák végzésére a gyerekek által ajánlott – gammerek által is használt – DISCORD felületét használtuk a GoogleTantermünk mellet. A Discord felülete megengedte a csoportos kommunikációt. “Műhely”- hang- és szöveg csatornákat hoztunk létre. Ezt a felületet használtuk az online vizitre és az online konferenciák megtartására is. Ez a felület támogatta az együttműködés, tervezés, döntés, tudásépítés, tudásmegosztás, problémamegoldás helyzetek kezelését, ahol a diákok, diákcsoportok aktív résztvevői lehetek ezen folyamatoknak. Ami külön érdekesség volt, hogy korosztálytól függetlenül az alapiskolás és középiskolás diákok valamint felnőttek (tanárok) ebben a térben könnyeben eltudták/tudtuk fogadni egymás segítség nyújtását.

Online látogatás egy Digitális Alkotóműhelyben
Digitális Témahetünk folytatása mellet döntöttünk az online térben. Ennek érdekében olyan alkalmat szerveztünk, mely újra motiválhatja diákjainkat, új lendületet adhat a munka folytatásához. Így jött létre egy online vizit Czoch Andrásna Váci Kilátó Piarista Pályaorientációs és Munkaerőpiaci Fejlesztő, Módszertani Központ tesztműhely koordinátor vezetésével. Az alkalmon a diákjain mellet jelen voltak tanárok vajdaságból és volt diákjaink is.
Az alábbi videónk az első próbálkozásunk a TinkerCAD felületén, amikor egy időben egyszerre próbáltunk tervezni a Bajmóci várkastélyt (a vidóban Zólyom várát említem tévedésből 🙂 ):
Az alkalom után több tanulócsoport is felvette velünk a kapcsolatot, így ténylegesen is elkezdődhetett a határtalan együttműködés. A partnereinkkel két alkalomra is sor került az online térben.
Az első alkalommal tisztáztuk, ki milyen munkával tudna hozzájárulni a projektünk sikerességéhez. Már akkor tudtuk, hogy az időnk kevés lesz mindazon vállasok teljesítéséhez, melyeket közösen szeretnénk megvalósítani. De úgy gondoltuk ez a projekt nem más mint a jövőre nézve egy gyümölcsöző kapcsolat kialakulásának a kezdete.
Voltak csoportok, akik magyar népmesékről, mondáról készítettek rajzokat festményeket és azokat velünk megosztották. A mi diákjaink pedig ezekből Interaktív feladatokat, puzzle-ket készítettek.
Magyar népmesék Hagyományos magyar állatfajok Népmesék /Tanoda Skócia/ Madarak a magyar népmesében Népi motívumok térképen Várak
közös munkáinak egy része
Az alábbi interaktív puzzlek csak töredéke annak a munkának, melyeket a gyerek készítettek (a képekre kattintva elindul a játék):
![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() | ![]() |
közös munkáinak egy része
Programozás SCRATCH-ben – történetmesélés

Interaktív Szófelhők
Az Interaktív szófelhőket a woradArt alkalmazással készítették a tanulók. Azt kapták feladatul, hogy egy adott témában a Kárpát-medence képébe helyezzék be az egyes fogalmakat, személyeket…stb
Kárpát-medence emlősei folyók zeneszerzők állatvilága hungarikumok védett madarak tudósok vármegyék
Tematikus Interaktív térképek
Az interaktív térképek létrehozásával a célunk, hogy ne legyen csupán “térkép e táj” a Kárpát-medence, hanem a szülőföld tisztelete, szeretete és ismerete, hogy szellemi, kulturális, történelmi és környezeti örökségünket tudatosan őrizzük meg, gyarapítsuk és átadjuk egymásnak és utódainknak.
A térképek kollaboratív lettek létrehozva az egyes elcsatolt területeken lévő tanulócsoportok segítségével. Volt, hogy azok szerkesztése egyidőben történt több mint 40 személy jelenlétében.


Távmunka felső fokon: Az Erdélyben tervezett Magyarvalkó-i templom makettjét ( Kolozs vármegye) egy Magyarországi iskolában 3D nyomtatásra elkészítve, majd onnan elindítva, nálunk Felvidéken a Digitális FABrikáló Műhelyben található 3D nyomtatóval nyomtattunk ki.
Az online konferencia záróakkordjaként a MAG-yar nemzetünk összetartozás szimbólumaként – TinkerCADben – “visszacsatoltuk” az elszakított területeket:

Az online konferencia után a Discord felületén létrehozott DigiFAB műhelyekben – az egyes témáknak megfelelően – folytatódhattak a munkák, akár párhuzamosan is. És ha szükség volt rá egymásnak segítséget is tudtunk nyújtani.
A törökbálinti diákok munka közben, mikor a búcsi diákok is jelen vannak
Több diákcsoport a műhelyünknek köszönhetően ismerte meg a TinkerCAD 3D design manuális szerkesztőt. Mint az alábbi képek láthatóak nagyon ügyesen kezelték ezt a platformot:
A partner iskolákkal, csoportokkal közösen létrehozott 3D objektumok térképen való megjelenítése. Az egyes helyekre való kattintáskor a 3D objektumok neve, azok tervezett képe és a készítőinek neve található meg.
KÖZÖSEN MEGÉPÍTETT HATÁROK NÉLKÜLI KÁRPÁT-MEDENCE
Az alábbi film próbálja bemutatni a Minecraftban KÖZÖSEN megépített HATÁROK NÉLKÜLI Kárpát-medencét. A Kárpátok hegyei a valóságos hegység kicsinyített mása. A tér annyit engedett meg, hogy az egyes partnerintézmények legalább egy építményét fel tudjuk helyezni a Kárpát hazánkba. Az építmények mellet az életfa a turul és a Szent Korona is helyet kapott.
További várak feldolgozva: Krasznahorka vára, Betléri kastély, Mikó vára, Zólyom vára, Lázár kastély
Virtuális valóság
VR alkalmazást is készítettünk felhasználva az elkészített objektumot. Az alkalmazást közkincsé tesszük, melyet Oculos GO szemüveggel lehet használni (az alkalmazás ITT tölthető le, ami folyamatos fejlesztés alatt van) :
Gyógyfürdők, tavak a Kárpát-medencében
A diákok elkészítve a fenti térképet a témához kapcsolódóan Interaktív feladatokat is készítettek:
+1 A ráadás
A projektünk május végél nem ér véget. Június első hetében ismét online konferencia keretén belül a munkánkat egymásnak megmutatjuk. Az alkalomra június 5-én kerül sor a DISCORD felületén. Bemutatásra kerül a Kárpát-medence Minecraft-világa és az egyes partnerintézmények építményeinek kalandpályája is. Az alkalmon közösen a Trianon 100 évfordulója emlékére a egy emlékhelyet is építenénk KÖZÖSEN a Kárpát-medencénkbe. (Minden jóakaratú érdeklődőt szívesen várunk, kérem jelentkezzenek a digitálisfabrikalas@gmail.com e-mail címen a Discord-meghívó és a részletek megegyezése céljából.)
Az iskolába visszatérve műhelyünk teret ad a Kárpát-medence csodáinak. A terepasztalt befejezzük és az elkészült épületeket, szimbólumokat is elhelyezzük.
A 2020-as év a Nemzeti összetartozás Éve, ezért a projekt során kialakított kapcsolataink remélhetőleg kiteljesedhetnek az év folyamán, és nem csak az online- virtuális térben tudatosíthatjuk, hogy összetartozunk, hanem valóságosan is találkozhatunk a jövőben, személyesen.
……………………………….
Rengeteg rajz, festmény, hanganyag készült még, melynek feldolgozása folyamatosan tart…
Virtuális kiállítás:
