LeonARdo Da Vinci az első STE@M Maker

https://prezi.com/view/FwCyEsunaGbXIZYSpp9z/

poszter

A 2019-es Digitális Témahetünk posztere

Leonardo da Vinci halálának 500 évfordulója alkalmából az iskolánk Digitális FABrikáló Műhelye 2019. áprilisában, májusában megemlékezik a polihisztorról (aki festő, tudós, matematikus, hadmérnök, feltaláló, anatómus, szobrász, építész, zeneszerző, költő és író volt egy személyben).

Az a tudás a hasznosabb, amelynek a gyümölcse jobban átadható a köznek, s éppen úgy ellenkező esetben kevésbé hasznos az, amelyik kevésbé adható át.

Leonardo Da Vinci
 
A projekt során a gyerekek megismerkednek Leonardo Da Vici korával, annak munkásságával. Létrehozzák virtuálisan és valóságosan is műhelyét. Ahol megtalálható a polihisztor egyes tudományterületeken kifejtett tevékenységeinek produktumai. A produktumok egy részét virtuálisan, más részét mobilrobotok és microkontrollerek segítségével hozzák létre. Ugyanakkor modellek, képzőművészeti alkotások megvalósítására is sor kerül. A projekt végén játékos formában ellenőrzik megszerzett ismereteiket.
VIDEÓ az elkészült műhelyről
Tantárgyak köre

Informatika, Technika, Művészettörténet, Történelem, Matematika, Fizika, Képzőművészeti nevelés, Zenei nevelés…

Időtartam

A projekt az egyes tantárgyi órák keretén belül illetve a Digitális Témahét hetének 3 x 6 tanítási óráján valósult meg.


Motiváció:
1. Felhívások meghirdetése:

Tervezd meg, Készítsd el, Találj fel vagy Újítsd meg Leonardo egyik találmányát, működő eszközét, ami a Leonardo találmányához hasonlóan működik. Vagy egy olyan eszközt, melyet akár Leonardo a mai korunkban találna fel/

  • Digitálisan – 3D tervezés, Virtuális Valóság Kiterjesztett valóság, 3D nyomtatás, mikrokontrollerek, Játékprogramok
  • Analóg – barkácsolás, buherálás, fabrikálás, festés… (találmányok, segédeszközök (tantárgy), társasjáték, mű , …)
Prezentálás:
  • Digitálisan – PowrPoint, Virtuális Valóságban, Digitális történet meséléssel (Scratch…
  • Analóg – poszterek (élete, korszak, titkai, találmányának működését…), zenélés, dráma,
  • Vegyes – Kiterjesztett valóságban

Az ötleteléshez készített alábbi oldal segíthet az alkotások megvalósításában:  https://arsuli.wordpress.com/dth19beta/

Leonardo animált műhelye MOZAIK

2. Digitális faliújság

Az alábbi, Padletben készített Digitális faliújság abból a célból készült, hogy a Leonardoval kapcsolatos játékos képalkotásokon keresztül minél jobban ismerjék meg munkásságát. Ugyanakkor a projektben résztevevő diákok által talált érdekességek gyűjtőhelye is lett:

Made with Padlet
3. Megaposzterek QR kóddal
reneszansz
Megaposzter a folyosón – szobrászat, építészet

A 9.évfolyam művészettörténet óra keretén belül megeposztereket készítettek az adott kor művészeti területeivel úgy mint a festészettel, szobrászattal és az építészettel. A poszterekre QR kódok is kerültek, melyek további érdekességek szolgálnak az érdeklődők számára. A poszterek a LeonARdo műhely folyosórészének a dísze.


4. Digitális gondolattérképek

Az összegyűjtött ismeretek összesítése és rendszerezése után, olyan Digitális gondolattérkép elkészítésére került sor, mely azokat a témákat foglalta magába, melyekkel kapcsolatosan megvalósítható produktumok hozhatóak létre a Digitális Hét keretén belül.

gongolatterkepLeonardo a STE@M Maker


 Digitális könyvjelző - (symbaloo) 

Az alábbi alkalmazás (symbaloo) digitális könyvjelzőként segítette a munkánkat. Az oldal projekt megvalósítását segítő alkalmazások, programok elérhetőségét gyűjtötte össze témakörönként (virtuális világ szerkesztők, kiterjesztet valóságot létrehozó alkalmazások, programozó platformok, 3D tervezést segítő alkalmazások, interaktív feladatokat, kvízeket készítő programok…)

symbaloLeonARdo projekt digitális könyvjelzője

Tanulási útvonal – projetvezető alkalmazás…

Projekt-induló éneklése a maker-napon, az alkotás napján:
"Leonardo az első STE@M Maker,
Akit a kíváncsisága vezérelt.
Légy Te is olyan mint Da Vinci,
Aki mindenre nyitott és kíváncsi!

A Digitális FABrikáló Műhelyben,
Ahol a bitből atom lesz.
Vár ránk a móka sok gyerek,
Mi vagyunk a Makerek."
Leonardo a párhuzamosan analitikus és kreatív gondolkodású polihisztor

Leonardo multilaterálisan gondolkodott, mind a két agyféltekéjét tudatosan együttműködve használta. Ő kétkezes volt, aki a tükörírást is hibátlanul gyakorolta. Talán éppen a jobb és bal agyféltekéjének összehangolása érdekében?

A tanulókkal megismerkedtünk az agyféltekék azon működési elvével, amikor is az egyes feladatok elvégzése során az egyik vagy másik félteke működése hangsúlyosabbá válik. Olyan gyakorlatokat végeztünk melyek segítségével a két agyféltekénket akartuk “rábírni” a hatékonyabb együttműködésre. Kipróbáltuk a tükörírást is melyet a tükörben olvastuk el.

Jobb agyféltekés rajzolás kézzel és digitálisan:

Geometriai alakzatok – 3D geometriai térépítő készletből

Aranymetszés – Isteni arány

Az aranymetszés az ami egyensúlyt teremt a szimmetria és az aszimmetria között. Leonardo munkáiban és sok máshol is tetten érhető, melyet mi is kipróbáltunk, alkalmaztunk.

Da Vinci dallamok…

Kódolj Da Vincivel!

Sokan hallottunk Da Vinci-kódjáról. A cryptex egy kombinációs zárral ellátott henger alakú szerkezet, mely 3D nyomtatóval lett kinyomtatva. Az 5 betűs kód megfejtése után a diákoknak sikerült kinyitni a szerkezetet. Így a cryptexteben további kóddal (QR-kóddal) találkozhattak, melyek dekódolása után Da Vincivel kódolhattak a diákok:

Programzás SCRATCH 3 platformon

SCRATCH + micro:bit + maker

Az elkészült Leonardo titkos műhelye, udvarán katapult, tank, műhelyében könyvtár, titkos földalatti műhely. (MesterMC)
Programozás ThinkerCAD-ben, 3D-ben Leonardo találmányai:

ulási útvonal – Tank-projetvezető alkalmazás…

Tervezés 3D-ben (TinkerCAD, Blender, Unity)

Az alábbi videóban látható azon diákok csoportja, akik programoztak, 3D-ben terveztek, virtuális világot építettek.

LeonARdo a Kiterjesztett Világban 

Mint tudjuk Leonardo da Vinci időutazó volt. Mindemellett a fizikai világ a kiterjesztett valóság és a virtuális világok között lévő szakadékok áthidalására is képes volt. A megtervezett és ingyenesen hozzáférhető 3D-modellekből elkészítettük LeonARdo Kiterjesztett Valóság Műhelyét. Ezt a műhelyt mindenki a saját szobájába “teleportálhatja” hisz egy androidos alkalmazás is elkészült melyet bárki letölthet 🙂

További AR alkalmazások használata – amikor Leonardo szerkezeti életre kelnek és az emberi testet belülről is megismerhetővé válik:

Az AR alkalmazás letölthető itt : https://play.google.com/store/apps/details?id=pl.ctadventure.davinci

A hozzá tartozó Makerek itt: http://leonardo.ctadventure.pl/projects/davinci/marker_davinci_pl.pdf

Scottie – az UFOnauta (két összeborított pajzs)

Az egyik diák térképet készített Leonardo által meglátogatott helyek feltüntetésével. Az egyes helyeket munkásságával kapcsolatos információkkal látta el.

Egy kis anatómia – Elektromos tészta

Leonardo titokban boncolásokat végzett. Mi elektromos-tésztából készített emberkénen végeztünk kísérleteket. (A tésztát a diákoknak kellett elkészíteni, a recept ITT érhető el.

Makerek az iskolában – Amikor a műhelyünkben ellenőrzött, kreatív káosz uralkodik

Vitruvius-tanulmány

Tárgyalkotás 3D nyomtatóval

Makerek alkotásai (barkácsolás, fúrás-faragás, ragasztás...)

Leonardo terepasztala  - Innovátorok

Leonardo megtervezte az Ideális várost, a Vizek városát. Felkérést kapott hadászati eszközök, ostromgépek, védőeszközök megtervezésére. Ezeket a találmányokat a terepasztalára tervezte:

Hadászat: erődítmény- illetve hadigépezetei

1502-ben Cesare Borgia szolgálatába állt, és vele tartott a romagnai hadjáratban. Ebből az időszakból származnak közismert erődítmény- illetve hadigépezet-vázlatai.

Ostromgépek

Leonardo és a madarak

Az idei Digitális Témahét az iskolánkon – immár 12.alkalommal – megrendezésre kerülő Madárles Táborral került egy időbe. Ennek köszönhetően Leonardo munkásságai közül nagy hangsúlyt fektettünk a madarakkal kapcsolatos munkáival:

“Megfigyeltél már valaha egy madarat repülés közeben? Nem azon múlik, hogy könnyebbek legyenek a levegőnél, a kecsesség és az egyensúly játszik benne szerepet. Saját tested súlyát kell használnod a magasság és az irány változtatásához.”

Leonardo da Vinci a repülő szerkezet működését magyarázza Ezio Auditore da Firenze számára
Zárás - Kahoot alkalmazás -Kvíz

ScratchJn – programozás (víz alatt, repülés…)


Alkotások LEGOkból, micro:bitekből:

A tank micro:bitekkel, a híd EV3-al, az óriás ostromíjászgép RCX-el vezérelve… A Madár WeDo-ból készítve. (a micro:bites távirányításho segítség ITT érhető el.

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Google kép

Hozzászólhat a Google felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Kapcsolódás: %s

Archívum