Digitális Témahét 2017

fvmars-dth17


A Virtuális Világból a Kódolók segítségével 
a Kiterjesztett Valóságon keresztül,
 a mobil robotokon át a valós világba.

dth17ico

Az iskolánkon működő LEGO Programozó Műhely tagjai idén is részt vesznek az anyaország által meghirdetett Digitális Témahét projektben.

A projektben a tanulók a Naprendszerrel azon belül is a MARSal kapcsolatos ismereteiket bővíthetik.



A tanulók képesek lesznek:

  • Csapatban eredményesen együttműködve közös projektterméket létrehozni
  • Képesek lesznek új információkat gyűjteni és új javaslatokat kitalálni
  • Saját és társaik munkáját megfelelően értékelni

Eszközigény

Hardver: projektor, számítógép, laptop, mobiltelefon, fényképezőgép, kamera, táblagép, LEGO Mindstorm robotok, Oculus rift, webkamera

Szoftverek/alkalmazások:  KODU, tinkerCAD, audacity, MovieMaker, QR dekóder, Unity, szoftverek, alkalmazások a robotok programozásához, SCRATCH

Tantárgyak köre:

technika, fizika, földrajz, matematika, képzőművészet, biológia, természet ismeret, zenei nevelés

Évfolyamok:

2.évfolyamtól 9.évfolyamig

Időtartam:

15 óra, amely több tanórás egységekre lett osztva

Időpont: Foglalkozások:
Április 5-én a délelőtti foglalkozások: Mars terep elkészítése – makett készítés. Robotok készítése és programozása. Programozás: SCRATCH-ban, KODU-ban…Modellek (MARSI járművek leszállóegység készítése). Fizikai kísérletek
Április 6-án este 6 órától Robotok és kutatók éjszakája másnap reggelig Az elkészített alkotásokból egy film készítése.  Fizikai kísérletek. Kis mozgás: a tornateremben, pinpongozás a folyosón…
Április 7-én a délelőtti órákban A munkán prezentálása az Interneten más iskolák intézmények  bevonásával, akik szintén csatlakoztak a projektünkhöz.

A csütörtöki ott alvás az osztálytermekben történik, matracokon. Akinek van hálózsákja hozza magával, de akár a legkedvesebb macit is el lehet hozni. Másnap a reggelit biztosítjuk.

Tanulni szerda délelőtt nem fognak. Pénteken sem mert akkor vesszük fel a kapcsolatot  másik iskolákkal

aladar6

A TÉMA / Alaptörténet:

Mint hallhattuk korábban az ExoMARS/TGO űrexpedíció Schiaparelli leszállóegységének Marsra szállása 2016.októberében sikertelen volt. Ennek a leszállóegységnek többek közt az lett volna a feladata, hogy a 2020-ra tervezett ExoMars rover- mars járó landolását készítette volna elő. Mivel nem sikerült a mars-járó nem fog megérkezni 2020-ra a Marsra. Az alábbi képpel bizonyították a Schiaparelli becsapódását.

Nos, a LEGO Programozó Műhelyünk “tudósai” kiderítették, hogy a leszállóegység szerencsésen Marsot ért. Közvetlen a landolás után a leszállóegység olyan információkat küldött a Földre, melyekre a kutatók nem voltak felkészülve. Ezek után a Schiaparelli megsemmisült. Hogy  miért, mi történt nem lehet még tudni… vagy tudják, de nem kötik az orrunkra. Mindmáig nem tuják az expedíció vezetői, hogy mi lenne jó: Hogy az információk nyilvánosságra kerüljenek vagy sem.

A Műhelyünk tudósai hozzájutott a leszállóegység információihoz. Azóta is a megszerzett adatok feldolgozásán fáradoznak és saját kutatásba kezdtek. A kutatások eredményeinek közlésére a 2017-es Digitális Témahét keretén kerül sor. Lehetséges, hogy műhelyünknek fel kell kérnie más kiválóan működő, híres műhelyeket, kutatócsoportokat, hogy a titokra minél hamarább fény derüljön.


Előkészületek - április 4. kedd

20170404_092744Az iskola felső tagozatos diákjaiból álló csapat segítségével előkészítettük a termeket a MARS-kutatók számára. Mindamellet, hogy létrehozták a kutatók egyes “sarkait” az internet hálózat létrehozása is egy külön kihívás volt számukra.


A kutatósarkak:

Kutatosarkak_AutoCollage_7_Images

17796248_1234608583317988_3644256788247667726_n

A Kódolók és 3D tervezők számára 4 személyi számítógépet biztosítottunk Internet hozzáféréssel.


17760126_1234608489984664_1877359698560108843_n

RCX Mindstromsrobot fejlesztők sarka.

Ahol 6 RCX robot készlet várta a fejlesztőket.


17796829_1234608533317993_8562021743108644003_n

EV3-as Mindstroms robot fejlesztők sarka 3 robotkészlet várta a programozókat, fejlesztőket.


17800171_1234608326651347_6432441717354458512_n

A Mars-terep előkészület alatt az Alkotók számára. A kék háttér a blue box filmes technológia használatához szükséges.


A Kódolás-Kutatás-Alkotás napja - április 6- szerda

Egy 21.századbeli hieroglifához, egy  (QR) kódolt üzentet sikerült hozzájutnunk, melyet közkincsé teszünk, hogy minél többen tudjanak segíteni a kutatásban:

tenezÜ a MARSÓL

lórSRAM a tenezÜ

Miután megtudtuk, hogy QR kód egy hanfelvétel. Már csak arra kellet rájönnünk, hogy a felvételt visszafele kellene meghallgattunk. (A QR-kód alatti szüveg is visszafelé van írva 🙂 ) A fenti üzenet megfejtéséhez egy könnyen megtanulható szoftvert használtunk az audacity. A szoftverrel a letöltött hangfájlt már fel tudtuk dolgozni és visszafelé is le tudtuk játszani. Ekkor kiderült, hogy az üzenet lényege nem más, mint, hogy a kiterjesztett valóság technológiát kell alkalmaznunk a további titkok felderítéséhez.


17759861_1235841856527994_4190210561980363302_n

A QR kód leolvasásához a rangidős saját mobil eszközét vette elő…

Mielőtt a további kutatásba kezdtünk volna, a egy prezentáció segítségével (melyet egy amatőr csillagász készített számunkra) megismerkedtünk a MARS jellegzetes tulajdonságaival, kutatásának történetével, a sok sikertelen küldetéssel, de természetesen a sikeres kutatásáról is és a jövőbeni tervekről is kaphattunk információkat.


A diákok közül voltak akik tervekkel rukkoltak elő a Mars-i élet feltételeinek biztosításával kapcsolatban.


Mind ezek után kialakultak a kutatócsoportok. Voltak  a Kódolók, akik a KODU programozási nyelven belül készítettek egy Mars-terepet Mars-járóval, melynek különböző feladatokat kellett megoldani (ásványokat összeszedni, lefényképezni…) A játékokat elérhetőé tették a KODU közösségi oldalán (pl. Mars felfedezése, mARs projekt, mars benii … címmel)Kodu armin2


Volt egy legény, aki a MineCraft-on belül készítette el azon feltételeket, hogy Mars-ra szállhasson és ott a Mars-i élet feltételit biztosító körülményeket teremtette meg.


17796842_1235841676528012_8399717151707195971_nVolt, aki megtudva azt, hogy a Marson légkör van és azon belül szelek is fújnak (akár tornádó is kialakulhat) egy szélmalmot hozott létre, ami biztosítani fogja a szükséges energia egy részét a Marson.


20170406_195807További csoport különböző Mars-autókat, járműveket hozott létre. Volt ami motorral volt működött és volt, ami “tolóeneregiával” 🙂 .


A korábban elkészült Mars-járó és Mars-lakó programozására is szükség volt, melyet táblagép segítségével oldottunk meg.


Többen 3D objektumok szerkesztésébe kezdett TinkerCAD és Blender segítségével. Az objektumok közt meg található volt maga a MARS-terep, különböző Mars-lakók.

3D tervezők


És a Mars-terep. A munka oroszlán részét a lányok vállalták magukra, miután a fúk a polisztirol lapokat méretre vágva az asztalra elkészítették. Sok más mellet egy kráter, a Happy MARS Face és még egy mély áro is elkészült. Az így elkészült terepre homokot ragasztottak.

Tereprendezok_AutoCollage_9_Images


A Kiterjesztett Valóság technológia alkalmazása használat közben:


A Virtuális Valóság technológia segítségével is eljuthattunk a Naprendszerünk egyes bolygóihoz. Természetesen a Marsunk felszínét a közelebbről is megvizsgálhattuk.

oculus mars2

Későbbiekben az Oculus Rift tulajdonosával közösen az eszközt úgy módosítottuk egy további webkamera segítségével, hogy a Kiterjesztett Valóság technológiát is tudjuk használni a Mars-i élet további kutatásához


Többen kipróbálták a green-box filmtrükk technológiát. Csak egy zöld háttérre, egy üveglapra és egy táblagép alkalmazásra volt szükség. Film is készült, melyet nem sokárá közkincsé teszünk.
17634883_1240032356108944_4988763349291815208_n


A Kutatócsoportok együttműködésének a napja - április 8 péntek

A péntek reggelén időben kellet ébrednünk, hisz az osztálytermeket a tanuláshoz rendbe kellet hozni. Gyors tisztálkodás és öltözés után a matracok a padok és a székek is a helyére kerültek. A reggelit követően ezúttal nem kellett az iskolába sietnünk hisz ott voltunk 🙂

Az első két óra kemény tanulással telt, de ezt követően a csapat ismét találkozott a műhelyben, ahol izgatottan vártuk a 2 iskola bejelentkezését. Először a Vajdasági-i iskolával sikerült a Skype kapcsolat, akik többek közt a kiterjesztett valóság technológiát is használják az oktató-nevelő munkájukban. Később a Felvidék-i iskola is kapcsolódott hozzánk. Sajnos hang nélkül, de nagy lelkesedéssel mutatták be a LEGO Mindstorms robotjaikat. Köztük volt a mi Marslakónk ikertestvére is igaz szárnyak nélkül 🙂 .


Az alábbi videóban is látható, hogy a fiatal tudósaink komolyan vették a feladatukat. Mikroszkópot is igénybe vették, hogy az élet jeleit észlelhessék a MARS(szeleten)-on. 🙂

video

video

https://scratch.mit.edu/projects/155597008/#player

Made with Padlet
Reklámok
Archívum