A Virtuális Világból a Kódolók segítségével a Kiterjesztett Valóságon keresztül, a mobil robotokon át a valós világba.
Az iskolánkon működő LEGO Programozó Műhely tagjai idén is részt vesznek az anyaország által meghirdetett Digitális Témahét projektben.
A projektben a tanulók a Naprendszerrel azon belül is a MARSal kapcsolatos ismereteiket bővíthetik.
A tanulók képesek lesznek:
- Csapatban eredményesen együttműködve közös projektterméket létrehozni
- Képesek lesznek új információkat gyűjteni és új javaslatokat kitalálni
- Saját és társaik munkáját megfelelően értékelni
Eszközigény
Hardver: projektor, számítógép, laptop, mobiltelefon, fényképezőgép, kamera, táblagép, LEGO Mindstorm robotok, Oculus rift, webkamera
Szoftverek/alkalmazások: KODU, tinkerCAD, audacity, MovieMaker, QR dekóder, Unity, szoftverek, alkalmazások a robotok programozásához, SCRATCH
Tantárgyak köre:
technika, fizika, földrajz, matematika, képzőművészet, biológia, természet ismeret, zenei nevelés
Évfolyamok:
2.évfolyamtól 9.évfolyamig
Időtartam:
15 óra, amely több tanórás egységekre lett osztva
Időpont: | Foglalkozások: |
Április 5-én a délelőtti foglalkozások: | Mars terep elkészítése – makett készítés. Robotok készítése és programozása. Programozás: SCRATCH-ban, KODU-ban…Modellek (MARSI járművek leszállóegység készítése). Fizikai kísérletek |
Április 6-án este 6 órától Robotok és kutatók éjszakája másnap reggelig | Az elkészített alkotásokból egy film készítése. Fizikai kísérletek. Kis mozgás: a tornateremben, pinpongozás a folyosón… |
Április 7-én a délelőtti órákban | A munkán prezentálása az Interneten más iskolák intézmények bevonásával, akik szintén csatlakoztak a projektünkhöz. |
A csütörtöki ott alvás az osztálytermekben történik, matracokon. Akinek van hálózsákja hozza magával, de akár a legkedvesebb macit is el lehet hozni. Másnap a reggelit biztosítjuk.
Tanulni szerda délelőtt nem fognak. Pénteken sem mert akkor vesszük fel a kapcsolatot másik iskolákkal
A TÉMA / Alaptörténet:
Mint hallhattuk korábban az ExoMARS/TGO űrexpedíció Schiaparelli leszállóegységének Marsra szállása 2016.októberében sikertelen volt. Ennek a leszállóegységnek többek közt az lett volna a feladata, hogy a 2020-ra tervezett ExoMars rover- mars járó landolását készítette volna elő. Mivel nem sikerült a mars-járó nem fog megérkezni 2020-ra a Marsra. Az alábbi képpel bizonyították a Schiaparelli becsapódását.
Nos, a LEGO Programozó Műhelyünk “tudósai” kiderítették, hogy a leszállóegység szerencsésen Marsot ért. Közvetlen a landolás után a leszállóegység olyan információkat küldött a Földre, melyekre a kutatók nem voltak felkészülve. Ezek után a Schiaparelli megsemmisült. Hogy miért, mi történt nem lehet még tudni… vagy tudják, de nem kötik az orrunkra. Mindmáig nem tuják az expedíció vezetői, hogy mi lenne jó: Hogy az információk nyilvánosságra kerüljenek vagy sem.
A Műhelyünk tudósai hozzájutott a leszállóegység információihoz. Azóta is a megszerzett adatok feldolgozásán fáradoznak és saját kutatásba kezdtek. A kutatások eredményeinek közlésére a 2017-es Digitális Témahét keretén kerül sor. Lehetséges, hogy műhelyünknek fel kell kérnie más kiválóan működő, híres műhelyeket, kutatócsoportokat, hogy a titokra minél hamarább fény derüljön.
Előkészületek - április 4. kedd
Az iskola felső tagozatos diákjaiból álló csapat segítségével előkészítettük a termeket a MARS-kutatók számára. Mindamellet, hogy létrehozták a kutatók egyes “sarkait” az internet hálózat létrehozása is egy külön kihívás volt számukra.
A kutatósarkak:
A Kódolók és 3D tervezők számára 4 személyi számítógépet biztosítottunk Internet hozzáféréssel.
RCX Mindstromsrobot fejlesztők sarka.
Ahol 6 RCX robot készlet várta a fejlesztőket.
EV3-as Mindstroms robot fejlesztők sarka 3 robotkészlet várta a programozókat, fejlesztőket.
A Mars-terep előkészület alatt az Alkotók számára. A kék háttér a blue box filmes technológia használatához szükséges.
A Kódolás-Kutatás-Alkotás napja - április 6- szerda
Egy 21.századbeli hieroglifához, egy (QR) kódolt üzentet sikerült hozzájutnunk, melyet közkincsé teszünk, hogy minél többen tudjanak segíteni a kutatásban:

lórSRAM a tenezÜ
Miután megtudtuk, hogy QR kód egy hanfelvétel. Már csak arra kellet rájönnünk, hogy a felvételt visszafele kellene meghallgattunk. (A QR-kód alatti szüveg is visszafelé van írva 🙂 ) A fenti üzenet megfejtéséhez egy könnyen megtanulható szoftvert használtunk az audacity. A szoftverrel a letöltött hangfájlt már fel tudtuk dolgozni és visszafelé is le tudtuk játszani. Ekkor kiderült, hogy az üzenet lényege nem más, mint, hogy a kiterjesztett valóság technológiát kell alkalmaznunk a további titkok felderítéséhez.

A QR kód leolvasásához a rangidős saját mobil eszközét vette elő…
Mielőtt a további kutatásba kezdtünk volna, a egy prezentáció segítségével (melyet egy amatőr csillagász készített számunkra) megismerkedtünk a MARS jellegzetes tulajdonságaival, kutatásának történetével, a sok sikertelen küldetéssel, de természetesen a sikeres kutatásáról is és a jövőbeni tervekről is kaphattunk információkat.
A diákok közül voltak akik tervekkel rukkoltak elő a Mars-i élet feltételeinek biztosításával kapcsolatban.
Mind ezek után kialakultak a kutatócsoportok. Voltak a Kódolók, akik a KODU programozási nyelven belül készítettek egy Mars-terepet Mars-járóval, melynek különböző feladatokat kellett megoldani (ásványokat összeszedni, lefényképezni…) A játékokat elérhetőé tették a KODU közösségi oldalán (pl. Mars felfedezése, mARs projekt, mars benii … címmel)
Volt egy legény, aki a MineCraft-on belül készítette el azon feltételeket, hogy Mars-ra szállhasson és ott a Mars-i élet feltételit biztosító körülményeket teremtette meg.
Volt, aki megtudva azt, hogy a Marson légkör van és azon belül szelek is fújnak (akár tornádó is kialakulhat) egy szélmalmot hozott létre, ami biztosítani fogja a szükséges energia egy részét a Marson.
További csoport különböző Mars-autókat, járműveket hozott létre. Volt ami motorral volt működött és volt, ami “tolóeneregiával” 🙂 .
A korábban elkészült Mars-járó és Mars-lakó programozására is szükség volt, melyet táblagép segítségével oldottunk meg.
Többen 3D objektumok szerkesztésébe kezdett TinkerCAD és Blender segítségével. Az objektumok közt meg található volt maga a MARS-terep, különböző Mars-lakók.
És a Mars-terep. A munka oroszlán részét a lányok vállalták magukra, miután a fúk a polisztirol lapokat méretre vágva az asztalra elkészítették. Sok más mellet egy kráter, a Happy MARS Face és még egy mély áro is elkészült. Az így elkészült terepre homokot ragasztottak.
A Kiterjesztett Valóság technológia alkalmazása használat közben:
A Virtuális Valóság technológia segítségével is eljuthattunk a Naprendszerünk egyes bolygóihoz. Természetesen a Marsunk felszínét a közelebbről is megvizsgálhattuk.
Későbbiekben az Oculus Rift tulajdonosával közösen az eszközt úgy módosítottuk egy további webkamera segítségével, hogy a Kiterjesztett Valóság technológiát is tudjuk használni a Mars-i élet további kutatásához
Többen kipróbálták a green-box filmtrükk technológiát. Csak egy zöld háttérre, egy üveglapra és egy táblagép alkalmazásra volt szükség. Film is készült, melyet nem sokárá közkincsé teszünk.
A Kutatócsoportok együttműködésének a napja - április 8 péntek
A péntek reggelén időben kellet ébrednünk, hisz az osztálytermeket a tanuláshoz rendbe kellet hozni. Gyors tisztálkodás és öltözés után a matracok a padok és a székek is a helyére kerültek. A reggelit követően ezúttal nem kellett az iskolába sietnünk hisz ott voltunk 🙂
Az első két óra kemény tanulással telt, de ezt követően a csapat ismét találkozott a műhelyben, ahol izgatottan vártuk a 2 iskola bejelentkezését. Először a Vajdasági-i iskolával sikerült a Skype kapcsolat, akik többek közt a kiterjesztett valóság technológiát is használják az oktató-nevelő munkájukban. Később a Felvidék-i iskola is kapcsolódott hozzánk. Sajnos hang nélkül, de nagy lelkesedéssel mutatták be a LEGO Mindstorms robotjaikat. Köztük volt a mi Marslakónk ikertestvére is igaz szárnyak nélkül 🙂 .
Az alábbi videóban is látható, hogy a fiatal tudósaink komolyan vették a feladatukat. Mikroszkópot is igénybe vették, hogy az élet jeleit észlelhessék a MARS(szeleten)-on. 🙂
video
video