Digitális Témahét 2016

http://photopeach.com/embed/s903xs
aladar2

Nyitunk  a digitális jövőre!

Progi

Iskolánk elsőként jelentkezett az anyaország

által meghirdetett Digitális Témahétre.

Egy hét, amely a ma már nélkülözhetetlen készségek fejlesztéséről szól!
2016. április 4-8. között a digitális eszközöké a főszerep az iskolákban!

A hét folyamán Mézga Aladárral közösen egy kalandban vehetünk részt.

 


Hová kerül a szemét az osztályból?

dwfwe

1.  ÉLŐ-POSZTER (AR-poszter) – A szemét útja
2.   LEGO robotok munkában a HULLADÉKFELDOLGOZÓ TELEPEN
3.   A településünk hulladékátvevő helyeinek digitális térképe
4.  Hogyan használjuk helyesen a szelektív hulladékgyűjtő ládákat (akusztikus és gesztus-vezérelt oktatóprogramok létrehozása és használata)

Beszámoló:

A Digitális Témahét során egy valós problémára kerestük a megoldást.

Probléma: Bár az iskolánkon lehetőség van a szelektív hulladék gyűjtésére, ennek ellenére szemetet termelünk. Az iskola három központi folyosóján 3-3 színes hulladékgyűjtő láda van elhelyezve: piros, sárga és kék. Továbbá az iskolában található mosdók mellett egy kék zsák.

A gyerekek már a színes ládákba sem gyűjtenek szelektíven és ha mégis valaki úgy tenné akkor sincs nagy értelme, hisz az összes szemetet elnyeli egy “Nagy Kék zsák”, melyet a szemetesautó ömlesztve elvisz.

Elsőként erre szerettük volna felhívni a figyelmet. Ezért tettük fel a következő kérdést: “Hová kerül a szemét az osztályból?”.

1.  ÉLŐ-POSZTER (AR-poszter) – A szemét útja

Egy poszter elkészítésebe kezdtünk, melynek a Szemét útja az osztályból címet adtunk. A poszteren a valóságot szerettük volna megjeleníteni. A kiterjesztett valóság technológia segítségével a poszteren lévő képek megelevenednek, mely a helyes szelektált hulladékgyűjtést hivatott bemutatni.A poszter előkészítése az iskolában található hulladék, szemét elhelyezésének helyeinek fényképezésével kezdődött. A poszter alakjául a “Nagy Kék Zsákot” választottuk, mely azt jelképezte, hogy ha a szemét szelektálására került is volna, akkor is csak a nagy kék zsákban ömlesztve került volna. A poszter elkészítése közben digitális tartalmakat szerkesztetek a diákok (videók, fotók, szófelhők, mémek, gondolattérképek). A Kiterjesztett valóság alkalmazások közül az Aurasmát választottuk.

ELOPOSZTER kolazs_AutoCollage_9_Images

Élő-poszter előkészületei – A szemét útja

aurasma

 

2.   LEGO robotok munkában a HULLADÉKFELDOLGOZÓ TELEPEN

DTH

A LEGO Programozó Műhely lelkes tagjai is kivették részüket a Témahét során. Feladatuk egy Hulladékfeldolgozó telepen lévő munkálatok demonstrálása volt. 6 robot megépítésére és azok programozására került sor. Volt szelektáló (szortírozó) robot, ami a szemetet (színes legódarabokat) színeik alapján szelektált egy palettán lévő ládába. A paletta áthelyezésére targoncát építettek és programoztak a diákok. A palettába került papírbálákat egy további robot vitt egy robotkarhoz, mely a bálát egy futószalagra helyezte, amely egy gyűjtőhelyre szállította a papírbálákat. :)A robotok munkájáról készült egy 3 perces film is:

A kék háttér a Bluebox technika-filmtrükk technika alkalmazását teszi lehetővé a film további feldolgozása során.

3.   A településünk hulladékátvevő helyeinek digitális térképe

A térkép előkészítésre úgy került sor, hogy  az átvevőhelyeket fel kellet keresni és azokat le kellett fényképezni. A My Augmented Reality alkalmazásban  először a helyek, koordináták meghatározására volt szükség, majd a kijelölt helyhez képet rendeltünk és megnevezésre kerültek azok a hulladékok, melyet az  átvevőhelyen le lehet adni.

digitalis terkep_AutoCollage_8_Images

Búcs község hulladékátvevő helyeinek digitális térképe

A fenti alkalmazás használatáról egy filmet is készítünk nem sokára. Elérhetővé tettük azt a “térképet” (állományt), mely lehetővé teszi mások számára is használatát az My Augmented Reality alkalmazáson belül.

Letöltés: Az alkalmazásba töltendő “térkép” letölthető ITT: https://drive.google.com/file/d/0B4ASjjRH2tAjZzg5SmNXcGF1c2c/view?usp=sharing

 

4.  Hogyan használjuk helyesen a szelektív hulladékgyűjtő ládákat – SCRATCH

A következő feladatunk egy olyan játék létrehozása volt, melynek használata során elsajátítható a hulladék helyes szelektálása az iskolai színes ládáiba. Az egyik csoport a dobozokban lévő szemetet lefényképezte, digitalizálta. Ketten a SCRATCH programozói környezetben a programot úgy módosították, hogy a diákok szemetei és az iskola ládái jelenjenek meg a játék során.

A játékot on-line is elérhetővé tettük. A mikrofonok érzékenységét figyelembe kell venni esetleg azok beállítására (vagy a program módosítására) is szükség lehet 🙂


//scratch.mit.edu/projects/embed/104614459/

Ennek  a másik játéknak az esetében a lehulló szemetek szelektálásához színes (piros, kék, és sárga) “dobozokra” van szükség. A megfelelő szemetet a megfelelő színbe kell engedni, hogy “beleessen”. Ha nem sikerül a szemétdomb egyre magasabb és magasabb lesz végül akár a szemét is ellephet minket :).  (a színek beállítására több mint valószínű, hogy szükség lesz)

 

//scratch.mit.edu/projects/embed/102721905/?autostart=false

https://scratch.mit.edu/projects/102721905/

SCRATCH programozas_AutoCollage_10_Images
Hulladék szelektáló program írása SCRATCH-ben

http://popplet.com/app/Popplet_Alpha.swf?page_id=3135709&em=1

 

//scratch.mit.edu/projects/embed/102721905/?autostart=false

Reklámok
Archívum