http://photopeach.com/embed/s903xs
Nyitunk a digitális jövőre!
Iskolánk elsőként jelentkezett az anyaország
által meghirdetett Digitális Témahétre.
Egy hét, amely a ma már nélkülözhetetlen készségek fejlesztéséről szól!
2016. április 4-8. között a digitális eszközöké a főszerep az iskolákban!
A hét folyamán Mézga Aladárral közösen egy kalandban vehetünk részt.
Hová kerül a szemét az osztályból?
1. ÉLŐ-POSZTER (AR-poszter) – A szemét útja
2. LEGO robotok munkában a HULLADÉKFELDOLGOZÓ TELEPEN
3. A településünk hulladékátvevő helyeinek digitális térképe
4. Hogyan használjuk helyesen a szelektív hulladékgyűjtő ládákat (akusztikus és gesztus-vezérelt oktatóprogramok létrehozása és használata)
Beszámoló:
A Digitális Témahét során egy valós problémára kerestük a megoldást.
Probléma: Bár az iskolánkon lehetőség van a szelektív hulladék gyűjtésére, ennek ellenére szemetet termelünk. Az iskola három központi folyosóján 3-3 színes hulladékgyűjtő láda van elhelyezve: piros, sárga és kék. Továbbá az iskolában található mosdók mellett egy kék zsák.
A gyerekek már a színes ládákba sem gyűjtenek szelektíven és ha mégis valaki úgy tenné akkor sincs nagy értelme, hisz az összes szemetet elnyeli egy “Nagy Kék zsák”, melyet a szemetesautó ömlesztve elvisz.
Elsőként erre szerettük volna felhívni a figyelmet. Ezért tettük fel a következő kérdést: “Hová kerül a szemét az osztályból?”.
1. ÉLŐ-POSZTER (AR-poszter) – A szemét útja
Egy poszter elkészítésebe kezdtünk, melynek a Szemét útja az osztályból címet adtunk. A poszteren a valóságot szerettük volna megjeleníteni. A kiterjesztett valóság technológia segítségével a poszteren lévő képek megelevenednek, mely a helyes szelektált hulladékgyűjtést hivatott bemutatni.A poszter előkészítése az iskolában található hulladék, szemét elhelyezésének helyeinek fényképezésével kezdődött. A poszter alakjául a “Nagy Kék Zsákot” választottuk, mely azt jelképezte, hogy ha a szemét szelektálására került is volna, akkor is csak a nagy kék zsákban ömlesztve került volna. A poszter elkészítése közben digitális tartalmakat szerkesztetek a diákok (videók, fotók, szófelhők, mémek, gondolattérképek). A Kiterjesztett valóság alkalmazások közül az Aurasmát választottuk.

Élő-poszter előkészületei – A szemét útja
2. LEGO robotok munkában a HULLADÉKFELDOLGOZÓ TELEPEN
A LEGO Programozó Műhely lelkes tagjai is kivették részüket a Témahét során. Feladatuk egy Hulladékfeldolgozó telepen lévő munkálatok demonstrálása volt. 6 robot megépítésére és azok programozására került sor. Volt szelektáló (szortírozó) robot, ami a szemetet (színes legódarabokat) színeik alapján szelektált egy palettán lévő ládába. A paletta áthelyezésére targoncát építettek és programoztak a diákok. A palettába került papírbálákat egy további robot vitt egy robotkarhoz, mely a bálát egy futószalagra helyezte, amely egy gyűjtőhelyre szállította a papírbálákat. :)A robotok munkájáról készült egy 3 perces film is:
A kék háttér a Bluebox technika-filmtrükk technika alkalmazását teszi lehetővé a film további feldolgozása során.
3. A településünk hulladékátvevő helyeinek digitális térképe
A térkép előkészítésre úgy került sor, hogy az átvevőhelyeket fel kellet keresni és azokat le kellett fényképezni. A My Augmented Reality alkalmazásban először a helyek, koordináták meghatározására volt szükség, majd a kijelölt helyhez képet rendeltünk és megnevezésre kerültek azok a hulladékok, melyet az átvevőhelyen le lehet adni.
Búcs község hulladékátvevő helyeinek digitális térképe
A fenti alkalmazás használatáról egy filmet is készítünk nem sokára. Elérhetővé tettük azt a “térképet” (állományt), mely lehetővé teszi mások számára is használatát az My Augmented Reality alkalmazáson belül.
Letöltés: Az alkalmazásba töltendő “térkép” letölthető ITT: https://drive.google.com/file/d/0B4ASjjRH2tAjZzg5SmNXcGF1c2c/view?usp=sharing
4. Hogyan használjuk helyesen a szelektív hulladékgyűjtő ládákat – SCRATCH
A következő feladatunk egy olyan játék létrehozása volt, melynek használata során elsajátítható a hulladék helyes szelektálása az iskolai színes ládáiba. Az egyik csoport a dobozokban lévő szemetet lefényképezte, digitalizálta. Ketten a SCRATCH programozói környezetben a programot úgy módosították, hogy a diákok szemetei és az iskola ládái jelenjenek meg a játék során.
A játékot on-line is elérhetővé tettük. A mikrofonok érzékenységét figyelembe kell venni esetleg azok beállítására (vagy a program módosítására) is szükség lehet 🙂
//scratch.mit.edu/projects/embed/104614459/
Ennek a másik játéknak az esetében a lehulló szemetek szelektálásához színes (piros, kék, és sárga) “dobozokra” van szükség. A megfelelő szemetet a megfelelő színbe kell engedni, hogy “beleessen”. Ha nem sikerül a szemétdomb egyre magasabb és magasabb lesz végül akár a szemét is ellephet minket :). (a színek beállítására több mint valószínű, hogy szükség lesz)
//scratch.mit.edu/projects/embed/102721905/?autostart=false
https://scratch.mit.edu/projects/102721905/
- Hulladék szelektáló program írása SCRATCH-ben
http://popplet.com/app/Popplet_Alpha.swf?page_id=3135709&em=1