Tanulási stílus kérdőív értékelése

A válaszok értékelése során első lépésben a tanulók az egyes állításokra adott pontértékeiket gyűjtsék ki mindhárom típus esetében, majd oszloponként (típusonként) összegezzék a pontértékeket. Második lépésben adják össze az így kapott három összeget, majd számoljanak százalékértékeket az egyes típusok vonatkozásaiban. A százalékértékeket kördiagramban is fel lehet tüntetni. Az adatok elemzése során 4 kategória (típus) alakítható ki, melyek megoszlása egyénileg és osztályszinten is vizsgálható:

  • vizuális orientáció
  • auditív orientáció
  • kinesztetikus (haptikus) orientáció
  • kiegyensúlyozott észlelési preferencia

Kiegyensúlyozott típusról beszélünk, ha mindhárom típus százalékértéke 30 – 35% között van, s a különbség bármely két típus között nem lehet nagyobb 1%-nál. Ha bármelyik típus értéke nagyobb 35%-nál, s legalább 1%-kal felette van a másik típus(ok) értékének, akkor az a domináns orientáció(vizuális, auditív, kinesztetikus).

Példa

A tanuló százalékszámítással is kifejezheti, hogy melyik stílus milyen irányban jellemző rá, ha ez pedagógiailag hasznos.

Vizuális tanulási stílusjegyek105/100*44 = 41,9%
Auditív tanulási stílusjegyek105/100*28 = 26,7%
Kinesztetikus tanulási stílusjegyek105/100*28 = 31,4%

A vizsgált tanuló esetében tehát megállapíthatjuk, hogy döntően vizuális orientáció jellemzi.

Forrás: Hegedűs Gabriella: Mit tehetünk tanítványaink sikerességéért a tanulásban? Itt letölthető

Tanácsok az egyes típusoknak a tanulási folyamat hatékonyabbá tételére

 Vizuális típus: 
  • Használj naptárt fontos dátumok (dolgozat, feladat megkezdése stb.) feljegyzésére!
  • Tanulósarkod mentes legyen a rendetlenségtől, távol a jövés-menéstől!
  • Óra előtt fusd át az anyagot!
  • Mindig jegyzetelj órán!
  • Jegyzeted legyen szellős, használj színeket, rajzokat, szimbólumokat!
  • Használj vizuális szövegeket, mint pl. diagram, táblázat, grafikon, ábrák, a felidézést elősegítendő pedig gyakorold a lerajzolásukat egy papírra!
  • Használj a tanuláshoz kártyákat, melyeken az információt foglald vázlatpontokba, rajzokba, ábrákba, diagramokba!
  • A felidézést segítő kulcsszavakat tedd szemléletessé nagy betűk, színek, illusztrációk alkalmazásával!
  • Számonkéréskor próbáld magad elé képzelni az anyagot (hol volt a lapon, jegyzetben, kártyán) az információ előhívásához!
  • A tankönyvben húzd alá a kulcsszavakat, fontos információkat, emeld ki a lényeget!
 AUDITÍV TÍPUS: 
  • Csendes helyen tanulj, küszöböld ki a zajt, halk klasszikus zenével vagy egyéb nyugodt zenével (pl. természeti hangok)!Óra előtt fusd át az anyagot!
  • Hangosan tanulj, illetve ismételj vagy mondd fel a leckét!
  • Mindig vegyél részt az órákon!Jegyzetelj, vagy vedd fel magnóra az előadás, illetve óra anyagát!Órai jegyzeteidet vesd össze a többiekével, nem hagytál-e ki valamit!
  • Társsal vagy tanulócsoporttal együtt tanulj! Magyarázd el az anyagot a jegyzeteid alapján a társa(i)dnak!Hangosan tanulj: magyarázd el a diagramokat, a lecke kérdéseit hangosan válaszold meg!
  • Mondd jegyzeteidet magnóra, s a magnóról lejátszva ismételd az anyagot!
  • Problémamegoldás során minden lépést beszélj meg magadban!
  • A tesztkérdéseket egyenként ismételd meg magadban halkan
 KINESZTIKUS TÍPUS 
  • Használd annyi érzékszervedet (látás, hallás, tapintás, ízlelés, szaglás) a tanulás során, amennyit csak tudsz!
  • Mikor tanulsz, mozogj, illetve járkálj közben!
  • Ha otthon tanulsz, rágózz közben vagy nyomogass egy gumilabdát!
  • Amikor csak lehet, a megtanulandó anyagok lényeges elemeit írd le kartotéklapokra vagy keménypapírból kivágott kártyákra!
  • Terítsd szét őket a földön különféle elrendezésben, s aztán rendezd újra össze őket, s úgy tanulj belőlük, hogy közben járkálsz a szobában!
  • Mindenhová vidd magaddal ezeket a lapokat, illetve kártyákat, s vedd elő őket, ha pl. várnod kell valahol!
  • A tanulási időt oszd fel rövid egységekre (kb. 20 percesekre), s tarts köztük szüneteket! Jutalmazd magad a jó teljesítményért!

  • A mozgás öröme
  • Mennyit mozog egy ember a mai világban? Ha belegondolunk, hogy őseinknek nap, mint nap legalább 40 km-t meg kellett tenni, hogy táplálékhoz jussanak, akkor aggasztónak találjuk, hogy a modern korban milyen sok időt töltünk ülve vagy fekve. A gyerek egész délelőtt az iskolában ül, majd alighogy hazamegy, leül az étkezőasztalhoz, majd az íróasztalhoz, hogy házi feladatot írjon, vagy a számítógéppel játsszon, és este még ott van a televízió is. A karlsruhei egyetem tudományos elemzéséből kiderült, hogy egy általános iskolás gyerek átlagosan kilenc órát tölt fekve, kilenc órát ülve, öt órát állva és mindössze egy órát testmozgással, amiből csupán 15-30 perc intenzív.
  • A gyerekeknek szükségük van a mozgásra, hogy egészségesen fejlődjenek és jól érezzék magukat, mivel a mozgás nélkülözhetetlen az agy fejlődéséhez, Ez a folyamat már a csecsemőnél elkezdődik: amikor örömében rugdalózik, akkor a különféle mozgásfolyamatoknak ez a fáradhatatlan gyakorlása temérdek neuronális kapcsolódást idéz elő az agyában. A mászó korban aztán összehangolódik a bal és a jobb agyfélteke munkája azáltal, hogy a baba a jobb karja és baj lába, valamint a bal karja és a jobb lába agyidejű mozgatásával halad előre. Ahhoz, hogy erre képes legyen, agyának integrálnia kell a két testfél irányából érkező jeleket azért, hogy a pontos izommunkát koordinálja. Amennyiben kimarad a mászó korszak, mert a gyerek kúszva mozog, illetőleg a mászás periódusa lerövidül, mert hamar feláll, akkor később problémái adódhatnak a tanulásban. Ugyanis a mászó korban jön létre az agyféltekék összehangolódása, valamint ezzel összefüggésben a szem, a fül és a láb együttes munkáját szabályozó neuronális kapcsolatok.
  • Kicsi és nagy számára egyaránt nélkülözhetetlen a mozgás, hogy testét és annak határait megtapasztalja. Ennek a legjobb módja az, ha felfedezheti a környezetét, ha fára mászhat, ha mászó-falon egyensúlyozhat, kötélen kapaszkodhat, kerékpározhat. Ezáltal fejlődik az egyensúlyérzéke, és találja meg helyét a térben. Mozgás nélkül nincs fejlődés.
  • Azonban nem csak a test és az agy számára rendkívül fontos a mozgás – aki sokat ül félénkké, depresszívvé, sőt agresszívvé is válhat. Ennek az az oka, hogy izomzatunk idegrostjai, amellett, hogy a mozgásért felelősek, folyamatosan kommunikálnak agyunkkal. Miközben a rostoknak csak 10 százalékát használjuk izmaink mozgatására, 40 százalékuk vérellátásunk szabályozását végzi, a maradék 50 százalék pedig jelenti az agyunknak, hogy mi történik az adott testtájékon. Kölcsönhatás van az izmok anyagcseréje és a limbikus rendszer között – ez az az agyterület, amely érzelmi életünket irányítja. A testmozgás fokozza a kémiai hírvivőanyagok termelődését. Az agy természetes boldogsághormonokat – szerotonint és endorfint – állít elő, melyek hatására javul a hangulatunk, ha sporttevékenységet végzünk.

  • Könnyebb tanulás
  • A kineziológiai gyakorlatok a tökéletes tanulás eszközei, mert javítják az agy és a test közötti kölcsönhatás minőségét, továbbá serkentik a természetes energia- és mozgásfolyamatokat a testben. Így hozzák mozgásba és rendezik egységbe az ember testét, lelkét és szellemét. A gyakorlás segíti a jobb és a bal agyfélteke közös munkáját. Erre az összehangolt munkára a látás, hallás és a megértés miatt van szükség. Hatására többek között javulás tapasztalható az olvasás, a szövegértés, az írás, a helyesírás, a számolás és a testi koordináció terén, harmonikus egységgé áll össze az értelem és az érzelem. Ennek köszönhetően a gyerek figyelmesebbé válik, reakciói gyorsabbak lesznek, szellemileg frissebb és bátrabb lesz.
  • Egységbe rendeződik a koncentráció és a nyugalom, aminek jele a fokozott órai aktivitás, a feszültségmentes tanulás és a másokkal való közvetlenebb érintkezés. A gyakorlatok eredményeként a gyerek képes lesz befejezni a feladatait, motiváltabb és magabiztosabb lesz, valamint javul a szem- és kézkoordinációja.
  • A tanuláskönnyítő gyakorlatok egyszerűek, gyorsan és bárhol kivitelezhetők. Gyerekekkel végzett felmérések igazolják, hogy az ilyen gyakorlatok a tanulási képességeket hihetetlen mértékben javítják. Mivel hatékonyságuk már évek óta ismert, egyre több iskolában alkalmazzák.
  • Természetesen a gyakorlatok csak rendszeres tevékenység mellett hoznak sikert. Ajánlatos a gyerekekkel közösen kiválasztani hármat-négyet, és azokat naponta elvégezni. Néhány nap elteltével lehet új gyakorlatokat kipróbálni. Mivel ezek a felnőttek számára is javulást hoznak, és a gyerekek remekül tanulnak utánzás útján, ragadja meg az alkalmat és csinálja ön is a gyerekekkel a gyakorlatokat
. kategória

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Google kép

Hozzászólhat a Google felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Kapcsolódás: %s

Archívum