Makerek az iskolában,
Buherálnak, fabrikálnak.
Sürög-forog minden gyerek,
Okos-várost építenek.
Kódolunk, fúrunk-faragunk,
3D-ben nyomtatunk.
LEGO MINDSTROMS és micro:bit,
Segít Aladár és Mikrobi.
Digitális Fabrikáló Műhelyben,
Ahol a bitből atom lesz.
Vár ránk a móka, sok gyerek.
Mi vagyunk a MAKER-ek.
Bevezetőként az ide Digitális Témahetünk indulójának a szövege olvasható. A 3. éve működő műhelyünk a Digitális FABrikáló Műhely nevet vette fel. Erre azért volt szükség, mert a műhelyünkben nemcsak a LEGOk összerakásával foglalatoskodtunk: a programozáson túl a kiterjesztett valóság technológiájával, 3D tervezéssel, modellezéssel és több sikeres projektünk köszönhetően 3D nyomtatással, digitális elektronikával, és még sok minden mással. Ennek az eszközkészletnek is köszönhetően a STE@M Maker a Természettudományok (S), a Technológia (T), a Műszaki tudományok (E), Művészet (A) és a Matematika (M) ötvözésére nyílik lehetőség, amely egy innovatív pedagógia irányzat. A Maker-mozgalomról talán csak annyit, hogy ez egy világszintű önszerveződő közösség. A meker hozzáállás lényege pedig az, hogy könnyen hozzáférhető eszközökkel, némi ötletességgel, kreativitással, akár nagyon olcsó alapanyagokból is meg tudnak csinálni bármit, amire éppen szükségük van – akár a cserkészek. De manapság (valljuk be őszintén) könnyebb hozzáférnünk egy számítógéphez, okos-telefonhoz, mint mondjuk egy fűrészhez, kalapácshoz. A műhelyünk egy további terem bővülésével különböző terek létrehozására adott lehetőséget. Így hozhattuk létre a következő munkaterületeket (space):
- LEGO space – tér a LEGO mobilrobotok (EV3, RCX, WeDo) építésére, programozására,
- 3D space – tér a 3 dimenziós objektumok megtervezésére, a nyomtató segítségével a tárgyalkotásra van lehetőség,
- CODE space – tér a SCRATH, KODU, micro:bitek programozásához
- ELEKTRONIK space – tér a ELEKTRO MERKUR, egyszerű elektromos áramkörök és a micro:bit mikrokontrollerek használatához,
- MAKER space – tér az alkotáshoz, különböző modellek, berendezések fabrikálásához.
- VR & AR space – tér a virtuális világ és a kiterjesztett valóság létrehozásához, használatához.
Projektjeink, pályázataink:
- EU Kódolás Hete: Kódolás Hete a Digitális FABrikáló Műhelyben
- Digitális Témahét: BELMONT az okos-város – SmARt City, ahol biekből atomok lesznek.
- Orange alapítvány – Kreatív programozással a Digitális FABrikáló Műhelyben (tanulás micro:bitek segítségével).
- Postabank alapítvány – Digitális FABrikáló Műhely, ahol a generációk közti szakadék áthidalásra kerül.
- GE (General Electric) iparvállalat – Additív Oktatás Programjának (AEP) pályázata.
Az egyes projektjeinkről bővebben az https://arsuli.wordpress.com/projektek/ oldalon olvashatunk
Sikereink, nyereményeink:
- Miniszterelnökség Nemzetpolitikai Államtitkárságának különdíja: „A legaktívabb külhoni magyar intézmény”
- Kiemelkedően tehetséges felvidéki diákok csoportjainak díja (természettudományok kategória)
- A General Electric Additív Oktatás Programja (AEP) pályázatának köszönhetően: Polar Cloud Classroom – osztálytermi csomagot (Dremel Digilab 3D45 3D nyomtató, kiegészítőkkel, tananyaggal)
- NKM Nemzeti Közművek Zrt. „A jövő okosotthona” különdíja
- Digitális Pedagógus Díj
Együttműködő partnereink:
A fentiekben felsorolt projektjeink sikeres megvalósulásában szakemberek nyújtottak segítséget. Itt elsősorban megemlíteném a budapesti digitális műhely Makerspace csapatát, akik az Alkotópedagógia irányzatába kalauzolta el tanárainkat. A kismarosi Málnalabor (Hackarspace) képviselőivel közösen az EU kódolás hetén is eljöttek a kis műhelyünkbe, ahol bevezették diákjainkat a digitális elektronika rejtelmeibe. Diákjainkat nagy szeretettel fogadta Ing.Vaško József, a Szlovák Tudományos Akadémia Informatikai Intézetében található pozsonyi FABlab alapítója, aki bemutatta nekünk a műhelyeiket a további együttműködés reményében.
A Digitális Témahét során két külhoni iskolával is Skype-kapcsoltra léphettünk. A Kájoni János Általános Iskolával – Csíkcsicsóról (Székelyföld), akik a virtuális városrészünk tervezésében is kivették a részüket, valamint a Cseh Károly iskola kihelyezett tagozatával – Törökfaluról (Délvidék), akik a kiterjesztett valóság technológián túl már a LEGO programozásában is jártasak.
Terveink:
Napközis alkotótábor:
A nyári szünetben is lehetőség lesz a műhely használatára. A Szülői munkaközöség pályázatának köszönhetően egy napközis alkotótábor megszervezésére kerülhet sor az iskolánkban, műhelyünk közreműködésével. A tábor címe: Állati küldetés: Alkotó táboroZOOk az evangéliumi táborban.
STE@M Maker osztályterem:
A következő iskolaévben olyan STE@M Maker osztályteremek létrehozásán fogunk fáradozni, megfelelő tér és eszközrendszer biztosításával, amely lehetővé teszi az epocha-rendszerében való óraszervezés kialakítását, a jelenség-alapú és a horizontális tanulási folyamatot, mely különböző tudásterületeket kapcsol össze elméletben és gyakorlatban egyaránt.
Célunk, hogy a gyermekek biztonságosan és otthonosan mozogjanak a valamennyiünket körülvevő digitális térben, és képesek legyenek ennek lehetőségeit saját életükben kihasználni.
Vélemény, hozzászólás?