Minek egy 3D nyomtató az iskolába?

„Látni a valóságot sokkal meglepőbb és fantáziadúsabb vállalkozás, mint felhőkből építeni a valóság első fuvallatára szétomló álomvárakat”

(Márai Sándor)

Az iskolánkon működő LEGO Programozó Műhelyünk, a holnapi naptól – a 2017-es Digitális Témahétre készült projektünk sikerének köszönhetően – egy CraftBot Plus 3D nyomtatóval lesz gazdagabb. De, hogy mi is az a 3D nyomtatás, mire használható a nyomtató és az oktató-nevelő munkában, milyen szerepe lehet ennek a technológiának. Ezekre a kérdésekre igyekeztem választ keresni.

LPMprinter

Mi az a 3D nyomtatás?

Akárcsak a hagyományos nyomtatóknál, itt is fájlokból nyomtatunk – szövegek és képek helyett azonban a tárgyak 3D-s tervét kell átküldeni az eszköznek.

Többféle 3D nyomtatási eljárás létezik – a CraftBot egy FDM (Fused Deposition Modeling) technológiával működő asztali nyomtató, amelynek a lényege, hogy tinta helyett műanyag szálat (ún. filamentet) használ, amelyet a nyomtatófej megolvaszt, majd rétegenként haladva építi fel belőle a tárgyat egy speciális tálcán.

Mi mindenre jó egy 3D nyomtató a suliban?

Taníthatunk vele

 Tárgyakat tervezni és nyomtatni nem csak jó móka, de közben a gyerekek tudása is bővül, és a legkülönbözőbb készségeik fejlődnek

Készíthetünk vele

 Új szemléltető oktatási segédeszközöket

pl. matematika órára térbeli alakzatokat, fizikára csigákat, lejtőket, kémiára molekulaszerkezetet…

  Új alkatrészt egy hibás eszközhöz

újragyárthatunk törött, sérült elemeket

 Bármit, amire az iskolának szüksége van

krétafogó tokot, vonalzókat, szögmérőket, tokot a hirdetőtábláknak, ajándéktárgyakat nyílt napra stb

Milyen készségeket fejleszthetünk egy 3D-s szakkör elindításával?

  • térlátás és a képzelőerő
  • tervezési, mérnöki, informatikai képességek
  • matematika- és fizikatudás (tárgyak megtervezésekor)
  • nyelvtudás (angol nyelvű szoftverek, weboldalak)
  • türelem, kitartás (jutalmuk a hibátlanul kinyomtatott tárgy)
  • a sikerélmények növelik a gyerekek önbizalmát is

Hogyan jutunk el az ötlettől a kézbe vehető tárgyig?

AZ EGYSZERŰBB ÚT:
A gyűjtőoldalról le lehet tölteni kész terveket (stl, obj fáljban), majd azokat a CraftWare segítségével egyszerűen csak át kell konvertálni gcode formátumba, és máris nyomtatható. Link : CraftWare
AZ IZGALMASABB ÚT:
Mi magunk is tervezhetünk tárgyakat 3D modellező software-ek segítségével (nem olyan nehéz, mint ahogy hangzik) – ez után ugyanaz következik, mint a könnyebb útnál: szeletelés, feltöltés, nyomtatás.
Ajánlott tervező program  pl.: Kattints ide

Ötletek merítéséhez érdemes ellátogatni egy kifejezetten 3D nyomtatóra készült 3D modellek gyűjtemény oldalra a THINGERSE  oldalra. Annak is az oktatásra készült modellek gyűjteményét érdemes böngészni https://www.thingiverse.com/education


Összefoglalás, további ötletelés:

  • Saját fejlesztésű egyedi taneszközök,  szemléltető eszközök gyártásának lehetősége.
  • A diákokkal való közös alkotás élménye.
  • A 3D nyomtatóval nagyobb lehetőség van a jövő kihívásaira készíteni fel a gyermekeket, mivel számukra ezek a gépek már valószínűleg mindennapi eszközök lesznek.
  • Egyedi kabalák, díjak és jelvények nyomtatása, egyedi érmeket tervezése és kinyomtatása
  • különböző társasjátékok tervezése.
  • Interaktív iskolai 3D térkép
  • alkatrészpótlás (pl. eltört porszívócső…)
  • A motiváció, a gyakorlatias, ’csinálva’ tanulás, az alkotópedagógia, az elvont fogalmak és teóriák megjelenítése,
  • az érdeklődés felkeltése a természettudományos pályák iránt, és a térlátás fejlesztése.
Advertisements
3D nyomtató, 3D tervezés, program kategória

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s

Archívum